A Facebook promóciós szabályok egyik sarkalatos pontja az, hogy külső alkalmazások segítségével kell lebonyolítani a különböző versenyeket és nyereményjátékokat. 

De jó tudni, hogy azzal még nem végeztünk, hogy betartjuk az alap promóciós szabályokat, és egy külső alkalmazáson keresztül intézzük a nyereményjátékokat!
Nem elég az, hogy betartjuk a törvényeket, nem elég, hogy regisztráljuk a felhasználókat!
A Facebooknak van még jó pár követelménye, amit be kell tartani, ha szabályosak szeretnénk maradni.
 
Ezekből fogunk csemegézni, főleg olyan szempontból, hogy mit szabad és mit nem szabad egy Facebook alkalmazásnál.
A teljességre nem törekszem, erre ott van a Facebook Platform szabályzat, inkább olyan tipikus példákat emelek ki, amiket a Facebook is egyértelműen bemutat, illetve amikre számos (jellemzően rossz) példát látunk hazai alkalmazásoknál is.
 
De kezdjük az elején!
 
A Facebook alapelvei
 
A Facebook meghatároz néhány alapelvet amit követni kell.
 
Két fő szempont van:
1. Nyújts remek felhasználói élményt!
 
  • Készíts olyan alkalmazást, ami közösségi, és ami magához köti a felhasználókat!
  • Biztosítsd a felhasználóknak a választási lehetőséget és a kontrollt!
  • Segíts a felhasználóknak, megosztani a releváns és izgalmas tartalmakat!
2. Légy megbízható!
 
  • Tartsd tiszteletben a magánéletet és a személyes dolgokat!
  • Ne vezesd félre, ne zavard össze, ne csapd be a felhasználókat, és ne okozz nekik kellemetlen meglepetést!
  • Ne spammelj, ösztönözd inkább a hiteles kommunikációt!
 
Minden alkalmazás készítése esetén érdemes ezeket a pontokat végiggondolni, legyen az egy célalkalmazás, egy promóciós játék vagy egy egyszerű iFrame alkalmazás egy Facebook oldalhoz. Ugyanis a Facebook nagyon könnyen le tud tiltani, ha úgy érzi, hogy megsértjük a szabályokat vagy kellemetlenséget okozunk a felhasználóknak.
Nézzük a példákat!
Szerencsére pár konkrét példával is szolgál a Facebook azzal kapcsolatban, hogy mikre figyeljünk.
 
Mindenki egyenlő
 
Ha egy Facebook alkalmazásod vagy egy Facebook oldaladban a lájkolásra valamilyen jutalommal ösztönzöd a felhasználókat, akkor ezt a jutalmat nem csak az újonnan csatlakozóknak kell nyújtanod, hanem a korábban csatlakozottaknak is.
Ezt tisztán és egyértelműen le is kell írni, hogy világos legyen, hogy mindenkinek jár a kedvezmény, a nyerési lehetőség, a hűségpont, stb.
 
A fotókon se spammelj!
…és ne is ösztönözd a felhasználókat a spammelésre!
 
Egy alkalmazásban nem szabad olyan megoldást alkalmazni, ami automatikusan, a felhasználó hozzájárulása nélkül jelöli meg őt egy fotón.
Akkor sem, ha ez egy barátja közreműködésével történik.
 
A jelölés a fotókon csak olyan esetben történhet meg egy promóción, ha valóban a felhasználó látható azon a fotón.
Egy termékre, egy logóra, egy teljesen irreleváns témára tehát nem szabad rájelölni senkit a promócióban illetve egy alkalmazás segítségével.
 
Egy embert csak akkor szabad jelölni, ha valóban ő van a fényképen
A szabályok szerin a jelölés (címkézés) nem használható alapvetően promóciós célokra.
A fényképekkel kapcsolatos szabályozás valószínűleg azért ilyen szigorú, mert a fényképek sokáig fent tudnak maradni a hírfolyamokban. Nagyon jó marketing eszközök egyébként, ha szabályosan használjuk őket.
De a fényképeken történő jelölések nagyon sok kellemetlenséget tudnak okozni egy Facebook felhasználónak, hiszen csak utólag lehet eltávolítani a jelölést (esetleg előre globálisan letiltani, hogy bárki megjelölhessen minket).
 
Jutalmazási feltételek
 
Nem kötheted a felhasználók jutalmát közvetlenül ahhoz, hogy használják a Facebook közösségi csatornáit.
Vagyis az nem szabályos megoldás elvileg, hogy akkor kapsz kedvezményt, ha megosztod a barátaiddal az alkalmazásunkat.
A Facebook azt javasolja, hogy azután kérd meg a felhasználókat megosztásra, hogy a jutalmat megkapták.
 
A másik megoldás, hogy ne közvetlenül a megosztáshoz kapcsolódjon a jutalom, hanem egy plusz cselekvéshez.
Például akkor kapsz még 10 pontot, ha egy barátod is regisztrált.
 
Adj teret a felhasználó saját véleményének!
Ne töltsd ki az alkalmazásodban előre azokat az üzeneti lehetőségeket, ahol a felhasználó saját véleménye tud megjelenni.
 
Vigyázz a gombok nevével!
Olyan nevet adj az alkalmazásosban a gomboknak, ami egyértelműen elmondja, mi fog történni, ha megnyomja az ember!
 
Jó gomb nevek:
 
 
  • megosztás
  • publikálás
  • hozzáadás a profilhoz
 
Nem jó gomb nevek:
 
 
  • OK
  • Megosztás és folytatás
  • Kérem
 
Egyértelmű legyen, hol lehet kiszállni!
Fontos, hogy olyan legyen a felhasználói felület, hogy a felhasználónak egyértelmű legyen, hogy tudja félbehagyni a folyamatot, például mielőtt elküldi az ismerőseinek a promóciós üzeneteket.
 
Jó megoldás és rossz megoldás: legyen jól látható a megszakítás lehetősége!
Éppen ezért jól láthatóak és egyértelműen azonosíthatóak legyenek a bezár gombok, vagy éppen a kihagy, mégse gombok.
 
Sok-sok szabály van
Ez csak néhány szabály, amire érdemes odafigyelni ha Facebook alkalmazást készítesz, vagy használsz.
 
Van még sok másik, például az, hogy az alkalmazás egyszerre csak egy üzenetet küldhet., vagy az, hogy nem szabad olyan megnevezéseket illetve ikonokat használni, ami megtévesztheti a Facebook felhasználót, mert például a Facebook saját ikonjaira vagy megnevezéseire emlékezteti őket. Szóval sok szabály van.
Éppen ezért, érdemes átnézni a Facebook Platform szabályzatot, és a többi mintát ezen a linken mindenkinek, aki fontosnak tartja az ilyen megoldások alkalmazását.
Végiggondolva ezeket a szabályokat, a múltkori 74%-os becslés azzal kapcsolatban, hogy ennyi a szabálytalan hazai promóciós játék, lehet, hogy túl optimista volt. Akinek fut most bármilyen alkalmazása, jó, ha a fenti példák mentén is felülvizsgálja annak szabályosságát.
 
Ti mit gondoltok, jó az, hogy ilyen szigorúan vannak szabályozva a Facebookon a dolgok?
Vagy ez már túlzás?
Osszátok meg a véleményeteket a hozzászólások között, a cikket pedig lájkoljátok, és küldjétek el ismerősötöknek!
 

Pin It on Pinterest

Close