Előző bejegyzésünkben már írtuk, hogy igazán gyorsan és hatékonyan a Facebook hirdetésekkel tudunk rajongókat gyűjteni oldalunkra. A most elkezdett cikksorozatunkban arról írunk pár gondolatot, hogyan tudunk a lehető legtöbbet kihozni egy adott keretösszegű hirdetésből. Nem fogunk kitérni arra, hogyan hozzunk létre fiókot a hirdetésekhez, ez viszonylag egyszerűen és érthetően elkészíthető a Facebook hirdetéskezelője segítségével. Ha mégis elakadnátok, kérdezzetek bátran email-ben, a cikk alján hozzászólva, vagy a Facebook oldalunkon, segítünk!
Sorozatunk elkészítéséhez az All Facebook cikkeit olvastuk, kiegészítve saját tapasztalatainkkal.
Mennyibe kerül egy rajongó megszerzése?
Reméljük a lehető legkevesebbe. A Facebook-on hirdetést kattintás alapon, vagy megjelenés alapon tudunk feladni: vagy azért fizetünk, hogy kattintottak a hirdetésünkre (CPC), vagy azért, hogy megjelent az a felhasználó képernyőjén (CPM). A gyakorlatban inkább a kattintás alapú hirdetés terjedt el, a Facebook is ebbe az irányba próbál inkább pozicionálni,de később majd látni fogjuk, hogy a megjelenés alapú hirdetés olykor hatékonyabb tud lenni a kattintás alapúnál. Hogy mennyibe kerül egy kattintás, az nagyon változó, de nagy ökölszámokat az árak alakulásáról láthatunk különböző statisztikákban, a Social Times is rendszeresen közöl erről frissített adatokat. Ez alapján ma egy átlagos CPC ár 0,38$ (69Ft), míg a saját statisztikánk az elmúlt 30 napra vonatkozóan kevesebb, mint fele, 0,12€ (32Ft) CPC átlagárat mutat.
A Be Social által kezelt hirdetések átlagos CPC költsége az elmúlt 30 napban
Hogy ez mennyire függ a kreatívtól és a reklámozandó terméktől, szolgáltatástól, azt jól mutatja, hogy a legalacsonyabb CPC árunk 0,05€ (~13Ft), a legdrágább 0,3€ (~80Ft) volt (bár ez utóbbit gyorsan le is lőttük).
A kattintásonkénti ár azonban nem azt mutatja még meg, hogy mennyibe került egy rajongó megszerzése, hisz a hirdetésre kattintók közül nem mindenki fogja követni az oldalunkat (ez majdnem olyan, mint Adwords-ben a visszafordulási arány). Fenti példánkban az látszik, hogy a 20 332 hirdetésre kattintó közül 5092 ember lett rajongója valamelyik oldalnak, azaz kb. 25%-os átlagos aránnyal számolhatunk. Az általunk kezelt hirdetéseknél az 50% körüli érték volt az eddigi legjobb, a legrosszabbat el se merjük árulni.
Ami ezekből a számokból kalkulálható, hogy egy jól elkészített hirdetéssel 1 “Tetszik” megszerzése0,1€ is lehet, de egy kevésbé sikeres reklámmal ezért olykor akár több, mint 1€-t kell fizetni. Nem mindegy tehát, hogy mennyire gondosan tervezzük meg a hirdetésünket!
Próbálj ki több verziót!
A tervezés egyik nagyon fontos szabálya, hogy teszteljük a hirdetésünket egy kisebb összeggel. Az igazán hatékony hirdetés három fő dologtól függ:
  • Kép: nem mindegy, milyen fotót, grafikát választunk a hirdetés szövege mellé. Ne feledjük, hogy a kattintások 70%-a a kép hatására történik, ezért fordítsunk nagy figyelmet ennek kiválasztására! Tartsuk szem előtt, hogy különböző célcsoportok részére különböző képet válasszunk, mert elképzelhető, hogy egy adott csoport megőrül egy fotóért, amit a másik észre sem vesz. Mindig tartsuk szem előtt, kiknek hirdetünk!
  • A hirdetés szövege: csakúgy, mint a képnél, itt is figyeljünk rá, hogy kikhez szólunk a szöveggel. A szövegünkben legyen call-to-action, azaz próbáljuk rávenni az olvasót cselekvésre, jelen esetben arra, hogy kattintson a hirdetésünkre: “Kiváncsi vagy? Kattints és eláruljuk a részleteket!”
  • A hirdetés célcsoportja: jelenleg több, mint 3,3 millió magyar felhasználó van a Facebook-on, akikből nyilvánvalóan nem mindenki tartozik a hirdetésünk által megcélzott célcsoportba. Használjuk a rendelkezésre álló lehetőségeket és próbáljuk meg hirdetésünket a legjobban pozicionálni. Ha jól csináljuk, a pénzünkért cserébe sokkal több kattintásra számíthatunk, ráadásul sokkal értékesebb kattintásra!
  • Szűkítsük hirdetésünk célcsoportját!
Mindezen három paramétert úgy tudjuk a leginkább optimalizálni, ha több verziót kipróbálunk hirdetésünkből egy kisebb összeggel és azt indítjuk a kampányba, amelyik a próba alatt a legjobb számokat produkálta. Ne legyünk türelmetlenek, egyszerre csak egy paramétert változtassunk! Ha a hirdetés több elemét cseréljük egy időben, nem fogjuk tudni, melyik változó miatt lett jobb, vagy rosszabb a kampány.
Előre döntsük el, mik a határok!
Vélhetően senki sem szeretné, ha úgy érezné, kidobott pénz a hirdetésre költött összeg. Segítsünk magunknak eldönteni egy kampány sikerességét: határozzuk meg előre az elvárt kattintási arányt! A kattintási arány (CTR) az a szám, ami megmutatja, hogy a megjelent hirdetésre hány százalékban kattintottak az olvasók. Általánosságban elmondható, hogy 0,1 százalék fölött nagyon jó arányról beszélhetünk, míg egy átlagosan jól működő kampány 0,03% körüli értéket produkál. A fenti példában látható, hogy a hirdetéseink átlagosan 0,05%-os kattintási arányt értek el, amivel tulajdonképpen elégedettek vagyunk. Az összesítő tábla mögé nézve igen nagy szórást látunk, a leggyengébb kampányunk 0,017%-os, a legerősebb viszont 0,2%-os CTR mutatóval rendelkezett.
Nyilvánvalóan függ attól, hogy milyen terméket, vagy szolgáltatást reklámozunk, de mi témától függően 0,02%-0,05% alatti CTR-nél eldobjuk a hirdetést és nekifekszünk újra, akármennyi munkánk is volt benne.
Használjuk a CPM-et, hogy kiderítsük, mi az elvárható CPC!
Amikor próbálgatjuk a különböző kreatívot hirdetésünkhöz, adjuk fel a próbahirdetést CPM, azaz megjelenés alapon. A CPM 1000 megjelenésenkénti egységben számol, ennek adunk meg célárat. Sokszor meglepődnénk, ha a CPC helyett CPM alapon adnánk fel ugyanazt a hirdetést, olcsóbb kattintásra vetített árat kapnánk! Ha megjelenés alapon adjuk fel a hirdetésünket, meg tudjuk vizsgálni, hogy melyik kreatív hozta a legkisebb kattintás árat, az lesz a nyerő az adott csoportnak!
Teszteljük a hirdetésünket megjelenés alapú fizetéssel!
Ellenőrizzünk minden nap!
Látni fogjuk, hogy hirdetésünk teljesítménye az idő haladtával egyre jobban gyengül. Ez azért van, mert egyre drágább lesz elérni minden egyes érdeklődő olvasót a Facebook-on. Az első kattintók azok, akik igazán kíváncsiak a hirdetésünkre, ezért olcsón megszerezhetők és miután túljutottunk ezen az első hullámon, el kellene érnünk a második csoportot, akiknek egy kicsit több “rábeszélés” kell, hogy nézzék meg, mit kínálunk. Ők viszont már több pénzbe kerülnek.
Ezért aztán minden nap figyeljük a hirdetésünk CTR értékét és ha úgy látjuk, hogy elkezdett csökkenni, gondolkodjunk el azon, hogy lecseréljük a kreatívot, vagy célcsoportot váltunk. Egy bizonyos pont után minden hirdetés elveszíti hatékonyságát. Ha nem figyelünk erre, sok pénztől szabadulhatunk meg kevés eredménnyel.
Valahányszor romlani kezdett a CTR arány, finomítottuk a hirdetést
A folytatásban…
A sorozat következő cikkeiben beszélünk majd a hirdetés érkezési oldaláról, azaz arról az oldalról, ahova kattintás után érkezik az érdeklődő. Szót ejtünk majd a célcsoport szűkítéséről, tippet, ötleteket adunk a kép kiválasztásához, illetve a szöveg írásához.
Közben pedig nagyon kíváncsiak vagyunk a véleményetekre! Ha hirdettetek már, Ti milyen tapasztalatokat szereztetek? Nálatok is hasonló értékek jöttek ki a CPC, CTR és egyéb összegekre? Írjátok meg nekünk hozzászólásban, vagy nyomjatok egy like-ot, bátorítva minket a folytatásra!

Pin It on Pinterest

Close