Online marketing – cikkek

Miért keresnek az emberek az internetes keresők segítségével?

A kérdés elsőre banálisnak hangzik, mondhatnánk, hogy azért, mert szükségük van valamire. Fúrjunk azonban mélyebbre! Mit keresnek? Miért keresnek? Mi kényszeríti őket belülről arra, hogy keresgéljenek?
És ez az egész hogyan kapcsolódik az internethez és a keresőmarketinghez?

Okoskodjunk egy kicsit, és bontsuk a kereséseket két típusra: érzelmi jellegű és információs keresésekre. Utóbbiak akkor zajlanak, amikor az embereknek szükségük van valamilyen általános tényre, információra valamilyen egyedi ügy, kérdés kapcsán. Ezek a fajta keresések nem késztetik az embereket további cselekvésre vagy válaszra.

Az érzelmi alapú kereséseket viszont emberi vágyak és szükségleteket vezérlik. Amikor valaki emocionálisan aktivizálódik, valószínűbb, hogy az összegyűjtött információra válaszol, és cselekvésbe fog. De mégis hogyan kapcsolódik mindez az internethez és a PPC-marketinghez?

Alapvetően három okból keresnek az emberek:
1. Információt gyűjtenek – információs jellegű keresés.
2. Egy szükségletet vagy vágyat akarnak kielégíteni – érzelmi alapú keresés.
3. Egy problémát akarnak megoldani – érzelmi alapú keresés.

Világos, mit jelent ez a háromféle ok, illetve mi a különbség közöttük? Még ha nem is olyan evidens, de ez az a három ok, ami segít megérteni, mitől lesz hatékony a PPC reklám, illetve mitől lesz sikeres a konverzió, azaz hogyan érheti el valódi célját egy hirdetés – tehát nemcsak megnézik azt, hanem az emberek cselekednek is annak hatására.

Érdemes tehát korábbi koncepciónkat felülvizsgálni, és megérteni a tipikus keresi folyamatot. Tegyük fel, hogy Ön egy PDA-t szeretne magának vásárolni. Először körül fog nézni az interneten, hogy milyen lehetőségek állnak egyáltalán rendelkezésre. Miután kiválasztotta az Önnek megfelelő opciókat (mit tudjon a kütyü, mekkora legyen, mire akarja használni, stb.), elkezd rákeresni, milyen termékértékeléseket talál a hálón, és azon gondolkodik, melyik modellt érdemes választani, melyik felel meg legjobban az igényeinek. Miután egy vagy két modellre szűkült a termékskála, Ön elkezdi megnézni, hol kaphatók ezek a termékek, milyen áron, illetve milyen kondíciókkal juthat hozzá. Ahogy elmélyed a keresésbe, egyre jobban involválódik érzelmileg is – különben valószínűleg nem is folytatná a kutatást további részletekért.

Van egy pont, ahol az információs jellegű keresés átalakul érzelmi alapúvá. Egyáltalán miért kezdett el PDA után kajtatni? Ja igen, stresszes az élete, esetleg már-már kaotikus! Időkezelési és szervezési problémákkal bajlódik, és úgy véli, hogy egy digitális személyi asszisztens majd segít Önnek megoldania a problémáját. Innen már egyértelműen látszik, hogy keresése végig érzelmi jegyektől hemzsegett a felszín alatt.

Leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a keresőkben folytatott tevékenység során két dolog történhet. A folyamat úgy indul mint egy adat- vagy ténykeresési feladat, majd egy ponton ez az egész áttevődik érzelmi szintre. A másik lehetőség az, amikor a keresés eleve úgy indul, hogy egy vágyat teljesítsen, vagy egy olyan problémára találjon megoldást, ami érzelmileg valamilyen kényelmetlenséget okoz Önnek. Minél jobban involválódik a keresésbe, annál valószínűbb, hogy reagálni vagy cselekedni fog, és a keresés átalakul egy termék vagy szolgáltatás megszerzésére.

Ha Ön keresőhirdetést szeretne futtatni, mindezzel tisztában kell lennie, hogy valóban elérje célközönségét. A feladat tehát nem más, mint a célpiac érzelmi szükségleteinek megragadása vagy emocionális problémáinak megoldása. Célzott kulcsszavakkal és célzott hirdetésszöveggel kell kezdeni. Ehhez gondolja végig, mit jelentenek az alábbi kifejezések: tanul, segít, megoldás, ötlet, hogyan, felfedez, stb. Ezek olyan problémamegoldás és problémaazonosítás képességére utaló szavak, amiket érdemes használni.

Foglaljuk hát össze, mi az alapvető titka és lényege a sikeres PPC marketingnek:
Meg kell érteni, hogy azok az emberek, akik keresnek, majd cselekednek, érzelmileg motiváltak, hogy szükségleteiket vagy vágyaikat kielégítsék, a hirdetőnek pedig megfelelő kulcsszavakkal és emocionálisan is izgalmas hirdetési szöveggel kell őket motiválni a cselekvésre.

Úgy tűnhet elsőre, hogy mindaz, amit itt elmondtunk, nem egyéb blablánál, egy közhelyektől hemzsegő marketinges egyszeregynél. De a gyakorlat azt mutatja, hogy a hirdetők nagy százalékának ez nem is olyan nyilvánvaló. Elég megnézni a Google AdWords hirdetéseket, és meg fog lepődni, mennyi jellegtelen, érzelmekre semennyire sem ható reklámmal találja magát szemben. Ezek a hirdetők aztán csalódni fognak, és a PPC-aktivitásuk nem lesz egyéb mint pénzkidobás.

Pedig alapvetően nem a keresőhirdetéssel van a baj, azok nagyon jól működnek – ha jól elkészítik őket.

Hogyan töltheti meg a PPC kampány a pénztárcánkat?

Sok időnket és energiánkat emészti fel, hogy megalkossuk a tökéletes, ügyfeleket és pénzt hozó honlapot. A programozót hajtjuk, hogy időben kész legyen, a grafikus más színt választana, mi pedig szeretnénk már látni az oldalt az interneten, és ne adj isten még pénzt is remélünk belőle.

Nehézségeink még akkor is adódhatnak, ha weblapunk már kész, és a piac legjobb ajánlatait kínálja. Ugyanis a jó ajánlat még nem elég, kellenek érdeklődők is, akik értékelhetik ezt az ajánlatot. Amíg nem csábítunk érdeklődőket az oldalunkra, addig az úgy működik mint egy Picasso-festmény, amit a pince mélyén tárolunk egy dobozban. Csak veszít az értékéből, de nem hoz sem pénzt, sem ismertséget.

A probléma megoldása a hirdetés. Ezzel felhívjuk az emberek figyelmét arra, hogy itt vagyunk, és készen állunk az üzletkötésre, így eladhatjuk megunt Picassonkat, és nem kell tovább porosodnia a pincében.

Az online hirdetés leggyorsabb és leginkább célozható módja a PPC. A PPC a pay per click rövidítése, ami azt jelenti, fizetés kattintásonként. Ezzel a módszerrel mintegy odahívjuk a gazdag műértőket, és csak nekik mutatjuk meg a Picassonkat.

Az online keresőkben kulcsszavak vagy kifejezések beírásával juthatunk információkhoz. Egy-egy keresés kapcsolódó találatok százait is előhozhatja. A cégeknek, amelyek PPC-kampánnyal kívánnak hirdetni a neten, szolgáltatásaikhoz és termékeikhez tartozó kulcsszavak hadával kell előállniuk, így amikor a potenciális vásárlók rákeresnek az adott kulcsszavakra, a találatok elvezetik oldalaikra az internetezőket. A példánknál maradva, Picassot nehezen tudunk majd eladni azoknak, akik Boris Vallejo munkáit keresik, ezért nem is érdemes nekik megmutatnunk, viszont azokat már érdekelheti, akik kubista munkákat szeretnének a falon látni.

Nagyjából ez a PPC mögött dolgozó stratégia lényege. A PPC-kampányok a megfelelő kulcsszavak kiválasztásával, és velős reklámszövegekkel hoznak forgalmat az oldalunkra.

A népszerű kulcsszavak többe kerülnek, mint a kevésbé gyakoriak, ezért a megfelelő kulcsszavak kiválasztása nagyon fontos lehet befektetésünk megtérülése érdekében. Azt se feledjük, hogy fizetnünk csak azokért a hirdetésekért kell, amelyekre az érdeklődők rákattintottak. Ezért érdemes már a kulcsszavakkal és a hirdetés szövegével megszűrnünk, hogy ki kerül át a honlapra. Viszont aki átkattint, annak azt is kell találnia, amit a hirdetésben ígértünk, máskülönben visszafordul az oldalról, és a kattintásért fizetett díj pocsékba ment.

Rengeteg szakértő foglalkozik a PPC-kampányokkal. Olyan stratégiai tervekkel állnak elő, amelyeket teljes mértékben ügyfeleik igényeihez alakítanak, majd minden ügyfelük számára speciális PPC-kampányt állítanak össze.

Amikor a neten üzletelünk, és PPC-kampánnyal kívánunk hirdetni, érdemes olyan kulcsszavakat választanunk, amelyek a lehető legszorosabban kötődnek ahhoz, amit vállalatunk kínál. Ezáltal az emberek pontosan fogják tudni, mit kapnak, és nem zavarodnak össze weboldalunktól. Az egész titka, hogy olyan kulcsszavakat és kifejezéseket használjunk, amelyek relevánsak, és nagyon olcsón juthatunk hozzájuk. Ha csak exkluzív mókusszőr ecseteket árulunk, nem érdemes olyan általános keresőkifejezésre hirdetnünk, mint az „ecset”. Amennyiben általánosan, csak az „ecset” szóra reklámozunk, akkor számíthatunk rá, hogy a keresők nagy része nem a mi termékünkre vágyik, hanem egy egyszerű ecsetre, amiből tonnaszám használnak a szobafestő-mázolók is. Érdemesebb a „művész ecset” kifejezésre hirdetnünk, amire ugyan kevesebben keresnek (ezáltal olcsóbb is rá hirdetni), de a keresők érdeklődnek a mi termékünk iránt. Így kevesebb pénzünkbe kerül a hirdetés, és nagyobb arányban lesz valós érdeklődőnk azok közül, akiknek megjelent a reklámunk.

Minél több időt töltenek az emberek az oldalunkon, annál valószínűbb, hogy mint potenciális vásárlók, fogyasztani is fognak. Ezért az első és legfontosabb dolgunk elérni azt, hogy az érdeklődők eljussanak a weboldalunkra, és ne kapcsolják ki azt 3 másodpercen belül azon gondolkozva, hogy miért jelent meg nekik valami, ami nem is érdekli őket.
Ez az, amiért rengeteg befektető igen sokat költ a hirdetésre: mert tudják, hogy a megfelelő hirdetőkampány olyan információkkal látja el a látogatókat, amelyek alapján azok már jó előre eldönthetik, hogy megnyissák-e weblapunkat.

PPC-kampányunk megkezdése előtt némi kutatást is kell végeznünk. Rengeteg PPC-kereső közül választhatunk. A kevésbé ismertek kevesebbet számítanak fel ugyanazokért a kulcsszavakért, amelyeket a nagyobb keresőknél drágábban kapunk meg. Ellenben nem is használják őket túl gyakran, így lehet, hogy napokig nem jelenik meg a hirdetésünk.

A PPC-kampányokban az a legnagyszerűbb, hogy világszerte közönséghez juthatunk általa. Az online hirdetés globális marketinget takar. Ha tehát tudjuk, hogy művészek egy csoportja mostanában szándékozik elköltözni Timbuktuba, indíthatunk egy kampányt, amely csak Timbuktuban jelenik meg, így kihasználva az ott megjelenő ecsetvásárlási potenciált.

A PPC-kampányokkal hozott haszon olyan jelentős mértékű lehet, hogy nem csoda, hogy a legtöbb online vállalat mára már ezeket használja. Ma a kulcsszavak megfelelő csoportjával és egy okos PPC-kampánnyal nagyobbat szakíthatunk, mint valaha.

Tippek a költséghatékony PPC-hirdetésekhez

A pay per click marketing az egyik leggyorsabb módja annak, hogy megcélozzuk vállalatunk termékeinek vagy szolgáltatásainak leendő fogyasztóit. A weboldalak leszerződhetnek a keresők – Google, a Yahoo! vagy MSN (utóbbi újabban már Live néven ismert) – egyikével, és licitálhatnak a kulcsszavakra. Ha valaki beírja az egyik kulcsszavukat a keresőbe, hirdetésük megjelenik a találati oldalakon szponzorált hirdetésként. Íme, néhány tipp, amelyek megfogadásával hirdetése feljebb kerülhet konkurensei reklámjainál.

Ismerjük ki saját piacunkat!
Saját piacunk ismerete a PPC-hirdetések esetében azt jelenti, hogy pontosan ismerjük azokat a keresési kifejezéseket, amelyeket a szörfözők legtöbbször beírnak a keresőmotorokba, amikor a miénkhez hasonló oldalakat keresnek. Az oldalunkat, szolgáltatásainkat vagy termékeinket leíró ilyen kifejezések összegyűjtése a leghasznosabb eszközünk. A szűk piacunkat leíró alapvető kulcsszavak listájából kiindulva tovább keresgélhetünk a neten olyan kifejezések iránt, amelyek esetleg eszünkbe sem jutottak korábban, így bővíthetjük a listát. A legfőbb kifejezések különböző változatait is megtalálhatjuk ily módon, ezáltal bővülhet a kulcsszavak területe, amelyekre licitáltunk. Ingyen segítségért fordulhatunk a nagyobb keresőkhöz, egyszerűen írjuk be, hogy keyword tool, vagyis kulcsszó eszköz.

Válasszuk ki a kevésbé népszerű kulcsszavakat is!
A PPC-hirdetések világában hatalmas verseny folyik, és elképzelhető, hogy a szavak, amelyeket használni akarnánk, többe kerülnek, mint amennyit megengedhetnénk magunknak.
Az egész titka, hogy legfontosabb kulcsszavainknak megtaláljuk a kisebb versenyben lévő variációit, ezáltal természetesen a kiadások is alacsonyabbak lesznek. A leghasznosabb eszköz az ilyen szavak megtalálására a kulcsszóelemző szoftver, amelyet meg is vásárolhatunk, de online ingyen is elérhetjük. Néhány ilyen program igen hasznos a PPC-kutatások során, mivel nem csupán a beírt kifejezéshez tartozó alternatívák listáját adja ki, hanem egy számot is megjelenít arról, hányan kerestek addig az adott kulcsszóra, és azon kampányok számát is, amelyek az adott kulcsszón futnak. Ez jó áttekintést ad arról, hogy melyik szavakra licitálhatunk anélkül, hogy túllépnénk a költségvetés kereteit, és azokat a kulcsszavakat is megtalálhatjuk, amelyek eddig kiaknázatlanok, és bár sokan rákeresnek, még egy kampány sem futtatja őket. Kulcsszóelemző nélkül is megtalálhatjuk, hány kampány futtatja a kifejezést, csupán annyit kell tennünk, hogy beírjuk a kulcsszót a keresőbe, majd összeszámoljuk a találatokat.

Írjunk megnyerő hirdetéseket!
A PPC-kampányok általában kevesebb mint 125 karakteresek – a Google-hirdetések esetében például csak 95 karakter szerepelhet a címben és a két sorban (25+35+35). A hirdetésre nincs sok helyünk, így a feladatunk, hogy belelássunk vásárlóink fejébe, és megkérdezzük magunktól, hogyan fognak profitálni szolgáltatásainkból és termékeinkből. Az előnyök kérdésekbe ágyazott felsorolása jó módszer azok megnyerésére, akik megnézik a hirdetést. Néhány kereső, pl. a Google arra is képes, hogy pontozza a keresési kifejezésekkel való relevanciát. Ha a megjelenések közül arányaiban sokan klikkeltek reklámunkra, akkor előrébb fog szerepelni keresőhirdetésünk az adott kulcsszóra licitáló listán. Ha fő kulcsszavunkat felhasználjuk hirdetésünk címében, illetve a szövegében többször is, az azt mutatja, hogy valószínűleg tényleg azt kínáljuk, amit a szörföző keresett, ez pedig növeli annak valószínűségét, hogy rákattintanak weboldalunkra.

Teszteljük hirdetéseinket!
Amint megírtuk a hirdetést, és elhelyeztük benne a kulcsszavakat, amelyekre licitálni kívánunk, következő lépésként írjunk egy attól különböző hirdetést, és futtassuk az első hirdetés mellett ezt is, majd nézzük meg, melyikre kattintanak többször, vagy melyik hoz több megrendelést. Amint rájöttünk, melyik a hatékonyabb, írjunk még egyet, és próbáljuk túlszárnyalni a korábbi statisztikákat. Egy idő után így eljuthatunk a lehető legjobb hirdetésekhez. A legtöbb PPC-vállalat két hirdetés futását engedélyezi egyszerre, úgy, hogy megosztja köztük a költségeket, és mindkettőt ugyanannyi alkalommal jeleníti meg.

Ha már van néhány PPC-kampány a hátunk mögött, a megfelelő kulcsszavak kiválasztása és a releváns kampányok létrehozása rutinná válik. Amennyiben megfelelő módon csináljuk, a PPC-hirdetés igen költséghatékony útja lehet bármely online kezdeményezés hirdetésének.

Ugyanakkor azt sem érdemes elfelejteni, hogy lehet, sokkal jobb megoldás szakemberre bízni ezt a feladatot, így mindenki azzal a munkával tud foglalkozni, amihez a legjobban ért, amiben a legjobb.

PPC-céljaink megjelölése

Mielőtt PPC-kampányba kezdenénk, akár először, akár százegyedszer, tisztáznunk kell magunkban céljainkat. Mi jelentene számunkra sikert?

A siker leggyakoribb definíciója PPC-kampányok esetében a megtérülések száma. Ne feledjük, hogy a kattintás és a megtérülés igen különböző fogalmak: a kattintás csak egy oldalunkra való ellátogatást jelent (amikor a Yahoo!-nak vagy a Google-nak fizetünk az ügyfél fogadásának lehetőségéért), míg megtérülésnek azt tekintjük, amikor a felhasználó talál valami olyasmit is oldalunkon, amely cselekvésre készteti. A konverziót mindenki másként definiálhatja. Van, aki az eladást tekinti annak; van, aki a prospektusigénylést; a hírlevél-feliratkozást; a letöltést; és így tovább.

A megtérülés sikerességének paraméterei is különbözőek: leggyakrabban a büdzsében nyilvánulnak meg. Mennyit ér nekünk egy megtérülés? A különböző termékek konverziói általában különböznek: egy jelzálogokkal foglalkozó cég valószínűleg sokkal többet fog fizetni egy konverzióért, mint egy olyan oldal, amelyik DVD-ket árul.

A sikert kattintásokban (forgalomban) is mérhetjük, ha a márka népszerűsítését tűztük ki célul, de általában a konverzió a végső cél. Végig tartsuk szem előtt saját sikerdefiníciónkat a kampány során, az eredményeket pedig használjuk fel a jövőbeli kampányok létrehozásánál. Jelöljünk ki egy időperiódust, amely alatt el szeretnénk érni egy bizonyos szintet. Ha még nem értük el a kitűzött célokat, akkor értékeljük újra és fejlesszük kampányunkat.

Hogyan is kezdjük PPC-céljaink feltérképezését? Akiknek ez lesz az első kampánya, annak adunk néhány tippet, amelyek segíthetnek egy alap, sikeres kampány felépítésében. Ezeket a tanácsokat azoknak is érdemes szem előtt tartaniuk, akik esetleg túlvannak már több sikeres kampányon.

Először is kezdetben koncentráljunk egy nagyobb keresőmotorra. A legnagyobb a Google-é, így érdemes ezzel kezdeni. Nem szabad hanyagolnunk a kisebb PPC-motorokat sem, de egy PPC-kampány elindításához és optimalizálásához sok idő kell, így eleinte jobban járunk azzal, ha olyan kampányokra fordítjuk energiáinkat, amelyek a lehető legjobban megtérülnek.

Másodszor fókuszáljunk arra, amiben egyedülállóak vagyunk. Döntsük el, mit akarunk eladni, és mi az, amiért érdemes a mi termékünket választani konkurenciánké helyett. Például ha áraink alacsonyabbak, mint a konkurensek hirdetéseiben megjelenők, hangsúlyozzuk ezt.

Az idő múlásával érdemes összegyűjteni minden lehetséges kulcsszót, amelyre vásárlóink rákereshetnek, legyenek azok bármilyen szokatlan keresőkifejezések. Az egyedi kulcsszavakra ritkábban keresnek ugyan, de kevesebben is hirdetnek, ezért valószínűleg olcsóbbak lesznek, mint a nagyon nyilvánvalóak, amelyekre több vállalat licitál majd.

Összefoglalva: Mielőtt PPC-kampányba fognánk, érdemes kitűzni céljainkat, máskülönben nehéz lesz felbecsülnünk, hogy a kampány sikeres-e vagy sem, és elképzelhető, hogy a végén többet kell majd fizetnünk kattintásonként, mint amennyit megengedhetnénk magunknak.

Marketing az online közösségi portálokon belül

YouTube, Facebook, MySpace. Ha még nem hallott ezekről a weboldalakról, két dolgot tartok lehetségesnek:
1) Ön tényleg azt hiszi, Al Gore találta fel az internetet, és soha nem is fáradt azzal, hogy utánanézzen, vagy
2) barlangja annyira kényelmesnek bizonyult, és olyan felszerelt, hogy soha nem kell elhagynia.

A statisztikák megdöbbentőek: a MySpace-nek közel 70 millió látogatója van havonta, a YouTube-nak 65 millió körüli, a Facebooknak pedig 35 millió. Ehhez a sok emberhez sok szem tartozik, a márkák managerei pedig éppen ezt szeretnék kihasználni. És ez még csak a jéghegy csúcsa, mert a Big 3 mellett számos más népszerű oldal van – akár Magyarországon is: Iwiw, myVip, stb.

Nem azt javaslom, hogy azonnal rohanjon, és vásároljon hirdetőhelyet ezeken az oldalakon, de a közösségi portálok felkapottsága nem csupán rövid életű hóbort. Nagy tételben mernék fogadni rá, hogy egyre népszerűbbé válik majd az emberek körében. A marketingeseknek pedig ezeken a csatornákon keresztül kell majd kommunikálniuk, hogy elérjék a vásárlókat.

Amikor a közösségi portálokra gondolunk – és az olyan oldalakra mint a MySpace –, gyakran lelki szemeink előtt tinédzserek csoportja jelenik meg, akik képeket és iskolai pletykákat osztanak meg egymással. De a közösségi portálok nemcsak a mendemondákról szólnak, mert az olyan oldalak, mint a LinkedIn, olyan üzleti hálózatokat alakítanak ki, amelyek egy napon felválthatják majd a régi idők reggel 8 órás üzleti reggelijeit.

Azok a vállalatok, amelyek a közösségi portálokat használják, olyan hűséges vevőkörre, munkatársakra, partnerekre tehetnek szert, akiknek érdekükben áll az üzlet sikerességének növelése. Azok az üzletek, amelyek hűséges közösséget tudnak maguk köré építeni, lépéselőnyhöz jutnak konkurenseikkel szemben.

Mit javasolnék? Néhány gondolat:

1. Madarat tolláról – Ha olyan zárt közösségnek adunk el, mint pl. az utazóké, és ki akarjuk próbálni a közösségi portálokat, keressünk olyan oldalakat, mint a TravBuddy. Nagyszerű út, hogy üzenetünket eljuttathassuk az ismert érdeklődési körrel bíró csoportok felé. Tekintse meg a Wikipedia közösségi portálokat összegyűjtő listáját.

2. Részvétel – A közösségi portálok egész felépítése attól függ, mennyire hajlandó a közösség a részvételre és a megosztásra. Míg arra bíztatom, hogy a fizetett hirdetési lehetőségek között kutasson, érdemes megfontolni azt is, hogyan válhatna a közösség értékes tagjává. Töltsön fel videót a gondolatairól, vagy ossza meg bölcsességét és tapasztalatait a különböző csatornákon.

3. Felépítsek egyet? – Hogy érdemes-e saját online közösséget felépíteni? Ha erre kíváncsi, át kell gondolnia néhány kritikus kérdést. A felhasználók hatalmas közössége támogatni fogja és részt kíván majd venni benne? Elég értékesnek tartanák a tagok ahhoz, hogy mindennapi életük részévé váljon? Tudja egyszerre hangsúlyozni saját érdekeit, úgy, hogy mindemellett objektív is maradjon? Csinál már valaki ilyet, és ha igen, az Ön oldala miben fog különbözni a már meglévőtől?

4. A szabályok ismerete – Épp úgy, mint a mondásban a betyárok közötti becsületben, a közösségi portálokon is vannak íratlan szabályok. Vagy eszerint csinálja, vagy sehogy. Talán a kulcs az átláthatóság. A közösségi portálok emberek online közösségei, és ezeknek az embereknek véleményük, nézőpontjaik és előítéleteik vannak. Ha azt tervezi, hogy részt vesz egy ilyenben, vagy akár létre is kíván hozni egy közösséget, nem lehet a világ cenzora. Mind a hideget, mind a meleget fel kell vállalnia.

(Forrás: Maxweb Blog)

Pin It on Pinterest