Az online tartalommegosztás hátterében álló motivációk feltérképezésére vállalkozott a The New York Times fogyasztói elemzéseket végző kutatócsoportja. A tevékenység mennyisége, minősége és motívuma alapján a felhasználók személyiségtípusainak az azonosítása szintén részét képezte a vizsgálatnak, illetve néhány iránymutatónak szánt következtetést is megfogalmaztak, elsősorban a hivatásos tartalommegosztók számára.
A beszámoló megállapítja, hogy a különféle információk megosztása cseppet sem újkeletű dolog, csak ma egyre több, sok forrásból származó tartalmat osztunk meg, egyre több emberrel, egyre gyorsabban és gyakrabban.
Minderre 5 alapvető motívum késztet minket:
1. Értékes és szórakoztató tartalmakat szeretnénk közvetíteni mások felé
2. Mi akarjuk eldönteni és alakítani, hogy mások mit lássanak belőlünk, mit gondoljanak rólunk, és igényeljük társaink megerősítését mindehhez
3. Gyarapítani, erősíteni és ápolni szeretnénk kapcsolatainkat
4. Önmegvalósításra törekszünk
5. Népszerűsíteni akarjuk az általunk képviselt ügyeket és (valamivel kisebb mértékben) az általunk kedvelt márkákat
A “hogyan?”, a “mit?” és a “miért?” kérdésekre adott válaszok alapján  az interneten tartalmakat megosztó emberek hat típusát különböztették meg végül a kutatási anyagban:
1. Altruisták
Segíteni szeretnének másoknak, megbízható információforrások akarnak lenni. Főleg a Facebookot és az e-mailt használják.
2. Karrieristák
Magasan képzett személyek, akik kapcsolati hálójukban értékek közvetítésével törekednek hírnevük  megalapozására. A komolyabb, szakmai jellegű témákat, az eszközök közül pedig a LinkedIn-t és az e-mailt részesítik előnyben.
3. Hippik
Fiatalok, akik már az információs társadalomban szocializálódtak. Főként a Facebookot és a Twittert használják kreatív tartalmak terjesztésére. Ők elsősorban saját identitásuk kialakítására összpontosítanak.
4. Bumerángok
Mások reakciója hozza őket izgalomba, még akkor is, ha az negatív. Különösebb válogatás, rangsorolás nélkül használják a Facebookot, a Twittert, az e-mailt és a blogokat is.
5. Összekötők
A tartalommegosztás számukra a kapcsolatápolásról és az együttműködésről szól. Visszafogottan viselkednek, leginkább a Facebookot és az e-mailt használják.
6. Szelektálók
Tudatosan megválogatják, hogy kivel és milyen tartalmat osztanak meg. Mivel üzeneteik személyre szabottabbak, így inkább számítanak válaszra és cselekvésre a többiek részéről. Az e-mailt részesítik előnyben.
Búcsúzóul néhány ajánlást is találunk a tartalmak megosztásához:
– Az emberek számára az igazán értékes kapcsolatok az egymást összekötő kapcsolatok, és nem azok, melyek a márkákhoz kötik őket. Ezért oda kell figyelni az emberek (rajongók) egymás közti kapcsolatának a kialakítására, ennek ösztönzésére.
– A tartalom továbbadásához el kell nyerni a közönség bizalmát. Nyílt, őszinte párbeszéd a javasolt, és a negatív vélemények elfogadása.
– Érdemes egyszerűségre törekedni.
– Fontos, hogy humorosak legyünk.
– Az üzenet megosztása csak a kezdet (figyeljünk rá, kövessük nyomon, reagáljunk, ha kell).
– Küldjünk e-mailt! Még mindig ez a legnépszerűb eszköz, mivel az emberek személyesebbnek érzik, így inkább készteti őket cselekvésre, válaszra.
Forrás: Bazaarblog (fotó), NYTimes

Pin It on Pinterest

Close