“Mikor szabálytalan egy Facebook promóció? Mi mindenre kell figyelnünk, ha szabályosan akarunk játszani? Hogyan értelmezzük a Facebook erre vonatkozó szabályzatát? Ezekre a nap, mint nap felmerülő kérdésekre próbálunk most egyértelmű választ adni a következő cikkünkben.
Hogy megfelelően tudjuk tervezni a leendő promóciónkat, meg kell értenünk az alapfogalmakat, illetve a Facebook Promotion Guideline előírásait. Nem könnyű feladat, mert az angol nyelvű szöveg nem mindenhol egyértelmű, ezért is segít nekünk a Facebook egy magyarázó videóval, melyet megnézve az angolul tudók akár ugorhatnak is cikkünk aljára, számukra minden világos lesz:
Mi is számít pontosan promóciónak a Facebook-on?
Sokan úgy gondolják, hogy a szabályzat csupán a nyereményjátékokra vonatkozik, pedig ennél jóval többet jelent: a Facebook értelmezésében “promotion”-nek minősül minden olyan kampány, amiben játszani lehet (nyereményjátékok), illetve amiben ajándékba adunk valamit a résztvevőknek (kuponok, kedvezmények, letölthető anyagok). Ezek mindegyikére vonatkoznak az előírások, melyeket be kell tartanunk.
Ahol biztosan nem: az üzenőfalon. A szabályok szerint nyereményjátékot, vagy akciókat kizárólag egyedi fülön, vagy egy alkalmazás saját oldalán futtathatunk.
Amikor a játékszabályt, részvételi feltételeket írjuk, minden esetben bele kell írnunk a Facebook felelősségét kizáró sablon nyilatkozatot: “This promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook. You are providing information to [cég neve] and not to Facebook.”, azaz valami ilyesmit: “Ezt a nyereményjátékot a Facebook semmilyen formában nem támogatja, azzal összefüggésbe nem hozható. A játék során átadott adatokat a <
Célszerű a szöveget angolul is beleírni a későbbi félreértések elkerülése végett.
A legfontosabb: tilos a játékban való részvételt kizárólag a Facebook funkciók valamelyikéhez (like, megosztás, hozzászólás) kötni! Tehát a “Legyél a rajongónk hogy részt vehess a játékban!” feltétel szabálytalan, nem lehet elegendő csupán rajongónak lenni ahhoz, hogy valaki bekerüljön a játékosok közé: rendelkeznie kell a kampányunknak saját regisztrációs felülettel, ahol a jelentkezők megadják saját nevüket, vagy email címüket, telefonszámukat, bármilyen más adatukat. Ezeket természetesen elkérhetjük egy alkalmazás engedélyezésével is.
Amit elvárhatunk a jelentkezőktől, az az, hogy a játékban való részvétel előtt legyen a rajongónk: “Ezt a játékot rajongóinknak szerveztük, ahhoz, hogy részt tudj venni benne, előbb kattints a Like gombra!” – ez szabályos, csak utána legyen még egy játékban való részvételhez kötött regisztráció.
Nagyon egyszerű: tilos a Facebook Like gombját használni a szavazásra! Ha a promóciónk olyan, amiben szavazatokat gyűjtűnk a résztvevők számára, akkor a játék alkalmazásnak rendelkeznie kell saját szavazó gombbal, ami nem lehet a Like, vagy Share gomb.
Itt is figyelembe kell vennünk egy fontos szabályt: nem használhatjuk a Facebook egyetlen funkcióját sem arra, hogy a nyertest értesítsük a nyereményéről! Azaz a nyertest a korábban elkért e-mail címen, vagy telefonszámon kell értesíteni. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem írhatjuk ki a nyertesünk nevét a Facebook-on, de meg kell győződnünk róla, hogy mielőtt ezt megtesszük, a játékos hozzájárulását adta a nevének közléséhez.
Még egy fontos kitétel, amire érdemes figyelnünk: amikor a promóciót hirdetjük: még véletlenül se sugalljuk, hogy azt a Facebook-kal közösen szervezzük!
Csupán a fentieket kell betartanunk és akkor már nem kell félnünk tőle, hogy a Facebook hirtelen eltávolítja az oldalunkat a szabálytalan promóciónk miatt. Bár sokan úgy gondolják, ez velük biztosan nem történhet meg, ne legyünk nyugodtak, számos példa volt már erre az elmúlt időszakban.
Reméljük ezzel a rövid összefoglalóval segítettünk tisztába tenni az alapokat. Ha kíváncsiak vagytok, hogyan lehet ezekkel a feltételekkel könnyen, olcsón, mégis hatékonyan és – nem utolsósorban – szabályosan játszani a Facebook-on, gyertek el az Evolution konferenciára, ahol a délelőtti előadásokon és a délutáni workshop-okon is sok tippet és trükköt mutatunk majd meg Nektek erre vonatkozóan!”