A SocialTimes.hu-n olvastuk, de aki az alábbi alkalmazásokat már használta az biztosan szembesült a ténnyel:

Megszoktuk, hogy a Facebookon az alkalmazások engedélyt kérnek személyes adataink használatához. Mégis vannak olyan felületek, amelyek egyből rendelkeznek a publikus információinkkal. Utánajártunk, miért is van ez, és hogyan tehetünk ellene!

Amikor először találkozunk alkalmazásokkal, játékokkal, olyan weboldalakkal, ahová Facebook fiókunkkal léphetünk be, megszoktuk, hogy engedélyeznünk kell még a publikus személyes információink használatát is, és más aktivitásokat. Azonban mégis vannak olyan felületek, ahol erre nincsen szükség, utánajártunk, miért is van ez, és hogyan tehetünk ellene.

Az alkalmazások engedély nélkül használják adatainkat?

Az alkalmazásoknak, játékoknak, weboldalaknak valóban kötelező elkérnie engedélyünket, ha a személyes információink használatáról van szó. Arra lettünk azonban figyelmesek, hogy amikor egy random Zyga játék, a ChefVille hirdetésére kattintottunk a Facebookon, egyből a játék belső felületére kerültünk, és látszódott a nevünk, mintha korábban már játszottunk volna vele, vagy engedélyeztük volna neki, hogy hozzáférjen az adatainkhoz. Pedig ez soha nem történt meg.

fb

Az azonnali testreszabás

A Facebook bizonyos parnereinek, jelenleg 11 nagyágyúnak (Zynga, EA, Bing, stb.), engedélyt adott arra, hogy felületeiken engedélykérés nélkül, azonnal használhassák publikus adatainkat, ahogy először kapcsolatba kerülünk velük. Ezt a funkciót Instant Personalization-nek azaz azonnali testreszabásnak nevezik, és az a célja, hogy egyből testreszabják segítségével a felületeket. Amikor nem a publikus adatok lekérésről van szó, akkor ezeknek a partnereknek is meg kell engednünk a további aktivitásokat, ahogyan a többi felületnek.

Hogyan tilthatjuk le?

Amikor egy ilyen alkalmazással találkozunk, az app ablaka feletti sávban kiírja a rendszer, hogy a felület a publikus adatainkat használja ahhoz, hogy személyre szabott élményt nyújtson nekünk. Ebben a sávban egyből le is tilthatjuk ezt a funckiót. Ezt láttuk fent, a ChefVille-nél is. A weboldalaknak szintén jelezniük kell a személyes információkhoz való hozzáférést, és annak azonnali letiltását is, ahogyan a Trip Advisor is teszi.

fb

Bár a kötelező információ mellett mindig ott a letiltás lehetősége, mégis zavaró lehet az azonnali testreszabás. Természetesen a ‘Hirdetések, alkalmazások és weboldalak‘ menüben az ‘Azonnali személyreszabás’ beállításaira kattintva egyszer és mindenkorra letilthatjuk a funkciót, csak ki kell vennünk a pipát az engedélyező sorból.

fb

Kik használhatják?

Jelenleg a következő 11 cég használhatja az azonnali testreszabást:

  • Bing – Közösségi keresés
  • Pandora – Személyreszabott zene
  • TripAdvisor – Közösségi utazás
  • Yelp – Ismerősök helyi értékelései
  • Rotten Tomatoes – Ismerősök film értékelései
  • Clicker – Személyre szabott televíziós műsorajánlók
  • Scribd – Közösségi olvasás
  • Docs – Dokumentációs csoportmunka
  • Zynga – Social Games (The Ville, Zynga Slingo and 10 other games)
  • Kixeye – Social Games (War Commander and Battle Pirates)
  • EA – Social Games (SimCity Social)
Az azonnali testreszabáshoz azonban csatlakozhatnak további parnerek is, amelyhez egy megállapodást kell kötniük a Facebookkal, a felhasználók személyes adatainak védelme érdekében. Ebben benne van például, hogy a partnernek azonnal törölnie kell a felhasználó adatait, amikor az kikapcsolja azok elérését a felület első használatakor, vagy az is, hogy semmilyen más célra nem használhatják fel az információkat.
Forrás: Social Times Hu

Pin It on Pinterest