Tegnap a Facebook-on böngészve került elénk egy nyereményjáték, amiről hirtelenjében nem tudtuk eldönteni, hogy tudatosan követ-e el minden hibát, amit lehet, vagy az alkalmazás készítői tényleg ennyire nem ismerik a Facebook szabályzatát? Úgy döntöttünk, írunk róla, mert a játékon meg tudunk mutatni jó sok hibát, amit nem szabad elkövetnünk, ha hasonlót szervezünk:
Már befejezett játékot ne hirdessünk!
Az egész történet ott kezdődött, hogy megláttuk ezt a hirdetést:
Szándékosan úgy készítettük a képet, hogy látszódjon a dátum, mikor készült!
Rubint Réka oldalán képfeltöltős játék zajlik, erre azért lettünk nagyon kíváncsiak, mert napokon belül egy hasonló játékot fogunk indítani egyik oldalunkon és mindig jó a többiektől tanulni. Az oldalra érkezve hamar meg is találtuk a “Babafotó verseny” fület, cikkünk írásakor még mindig ott van. A kivitelezéssel most nem foglalkoztunk, szakmai ártalom talán, de rögtön a játék szabályzatát kezdtük el olvasni:
Már most látható, hogy egy nagyon tisztességesen összerakott alkalmazásról van szó, komoly dokumentáltsággal, ezért különösen fájóak a hibák, amiket látunk. Első és legfontosabb: a játék július 1-én véget ért! Vajon július 23-án mennyire érzi magát csalódottnak az az olvasó, aki nem a játékszabály olvasásával kezdte a látogatást, hanem előbb like-olt és lelkesedett, hogy játszhat? Vonjuk le ebből a tanulságot: Ha véget ért a nyereményjáték, gondoskodjunk arról, hogy a játékhoz szervezett hirdetési kampány se fusson tovább! Nem elegáns, az olvasóink becsapva érezhetik magukat.
Tartsuk be a Facebook szabályzatát!
Itt még nem értek véget bosszúságaink, lássuk a második pontot:  ”A helyezés alapja az adott képhez leadott, a Facebook rendszerében rögzített érvényes lájkok száma.” Gyorsan megnéztük, mikor indult a vetélkedő, és láttuk, hogy a felhívás május 31-én jelent meg az üzenőfalon. Olvasóink már bizonyára tudják, hogy a Facebook – május végén már hatályos – játékokra vonatkozó szabályzatának 5. pontja nagyon egyértelműen fogalmaz: “You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.“, azaz tilos a Like gomb használata bármilyen szavazásra!
Ehhez képest a következő pontok részletesen foglalkoznak a Facebook like-ok számlálásának problémájával. Ezt marketing szempontból éreztük szerencsétlennek, de ezen már nem is akadunk fel. Nézzük viszont a következő érdekes pontot:  ”A nyerteseket email-ben és/vagy Facebook-on értesítjük valamint megjelenítjük Rubint Réka rajongói oldalán is”. Ismételten idézzük a Facebook szabályzatának ide vonatkozó részét: “You must not notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles or Pages.“, tehát nem szabad a nyerteseket a Facebook-on keresztül értesíteni a nyereményükről, azaz tilos őket Facebook üzenetben, chat-ben, üzenőfalon értesíteni! Nem lapoztunk vissza, nem néztük meg, hogy történt az eredményhirdetés, csak remélni tudjuk, hogy a tényleges kapcsolatfelvétel email-en, vagy telefonon keresztül történt.
Ügyeljünk a részletekre!
Gyakran mondják, hogy ha el akarunk adni egy használt lakást, fessük ki, hisz a festés költsége pár tízezer Forintból megvan, viszont százezrekkel növelheti a lakás eladási árát. Talán a következő pár gondolat már kötözködésnek tűnik, de nem kerül sokba figyelni az apró részletekre és sokkal profibbnak tűnik majd az, amit csináltunk:
  • Legyünk egységesek! Vagy tegeződjünk, vagy magázódjunk, de ne váltogassuk! Példánkban az oktató videóban magázódik a fejlesztő, miközben a szöveg alatta tegező viszonyban íródott.
  • Kerüljük a túl bonyolult magyarázatot! A Játék szabályzatának 4. pontja, vastag betűvel kiemelve egy hosszú, valószínűleg a legtöbb kismama, kispapa, szavazó rokon számára érthetetlen leírás arról, miért nem stimmelnek a Like-ok. Felesleges, inkább találjunk ki valami áthidaló megoldást, ezzel nem tesszük érthetőbbé a rendszerünket.
  • Az oktató videónk legyen rövid és tömör! A játék menetében található beágyazott videó 20 perces! Vajon hány embernek lesz türelme 20 percen keresztül tanulni egy alkalmazás használatát? Ha a játékunk használata nem sajátítható el percek alatt, inkább dolgozzunk még rajta, ne várjuk el mindenkitől az alapos tanulási folyamatot!
  • Néha az egyszerűbb jobb! Ebben az alkalmazásban rengeteg munka van, ez fejlesztői szemmel, de talán hétköznapi felhasználó szemmel is jól látszik. Próbáltak a készítők mindenre figyelni, minden funkciót beletenni. A nyereményjátékoknál azonban nem kell a “mindent” nyújtanunk. Koncentráljunk a lényegre: egyértelmű, határozott utasításokkal vezessük végig a résztvevőket a játékon!
  • Ha vége a játéknak, hirdessünk nyertest utána vegyük le a játékot oldalunkról! Réka rajongói oldalán jelenleg 2 fül hirdet játékot, ebből egyik sem aktuális már, mindkettőnek lejárt a határideje!
Egy gondolat a végére…
Rajongókat gyűjteni nem könnyű, 1-1 sikeres nyereményjátékkal viszont nagyon szép eredményeket érhetünk el. Azonban a rajongószám növelése ne legyen az elsődleges szempont. Ne futtassunk olyan játékot, aminek kevés köze van vállalkozásunkhoz. És ne buzdítsuk rajongóinkat, hogy ilyen játékban vegyenek részt…
A webmania.tk játéka is messze van a szabályostól…
Sosem gondoljuk azt, hogy nekünk mindenben igazunk van, bizonyára sokan vannak, akik más véleményt képviselnek, mint mi. Cikkünket vitaindítónak is szántuk, bátran kössetek belénk, akár itt a kommentekben, akár a Facebook oldalunkon.
Ha pedig Te is egyetértesz velünk és örülnél, ha a Facebook-on is  a szabályok betartása mellett működnének a rajongói oldalak, nyomj egy Like-ot bejegyzésünkre! Itt szabad, ezt nem tiltja a Promotions Guidelines.

Pin It on Pinterest

Close