Kevés vállalat számára jelent ma már újdonságot, hogy lehetőségük van Facebookon keresztül is a célcsoportjaikba tartozókkal kommunikálni. A Facebookon folyó kommunikáció folyamatosan fejlődik, érik, formálják a benne résztvevők, nem csak az adott közösséget, hanem a social media egészét is. Láthattunk már sok sikeres közösségépítést, és nagy égéseket is, bár ilyenből egyre kevesebb van. Bőven van azonban még mit tanulniuk a vállalatoknak. Most 10 pontban összegyűjtöttük a leggyakoribb hibákat.

1. Facebook=ingyen reklám. Nagyon ciki a közösségépítést direkt salesnek felfogni és erre alapozni. Talán még mindig a leggyakoribb tévedés, ha a Facebookra úgy tekintünk, mint ingyen reklámra, ahol a termékeket/szolgáltatásokat lehet állandóan hirdetni és közvetlen vásárlásra buzdítani.
2. Enyém az oldal, én vagyok a főnök. Ha érezhetően hierarchikusan és nem vertikálisan viszonyulunk a közösségünkhöz, akkor jobb, ha el sem kezdjük az egészet. Különféle megnyilvánulásait láthattuk már ennek az attitűdnek és az oldal gazdája rendszerint a rajongók haragjával találta magát szemben. Volt, aki nem bánt tisztelettel a rajongókkal, sőt be/visszaszólt nekik, vagy kritikai megjegyzéseket törölt, sőt posztban panaszkodott, hogy nem váltotta be a Facebook a hozzá fűzött reményeket, mivel nem adtak el több terméket.
3. Gazdátlan eb effektus. Több szempontból lehet gazdátlan egy oldal, egyik sem vet jó fényt a vállalatra. Láthatunk olyat, amely létrejött, majd magára hagyta formálódó közösségét, vagy olyat, amelynél kampányszerű posztolás zajlik. Azt is lehet érezni, ha a posztolási feladatot dobálják, nincs gazdája, aki a közösséggel együtt alakítja ki hangnemét (lehetőleg a social media stratégia alapján), ismeri a rajongókat és következetesen viselkedik posztolásnál, érzi mi volt sikeres és mi nem.
4. Az automata posztol. Érthetetlen, ha a Facebook jelenlét annyit takar, hogy a vállalat honlapján vagy bármely más felületén megjelent hírek automatikusan itt is megjelennek. A Facebook tartalmat tanácsos teljesen külön kezelni minden más csatornánktól, amin kapcsolatot tartunk ügyfeleinkkel. Az igénybe vett platformok (online és hagyományos egyaránt) használata legyen összehangolva, de ez soha nem jelentheti a tartalom automatikus importálását.
5. Dömpingposztolás. Idegesítő üzenőfal dekorálásnak hat, ellenben az üzenetek eljuttatása szempontjából teljesen sikertelen, ha egy nap egymás után több poszt kerül ki, pár perces eltéréssel. Eljött a facebookozás ideje, a posztoló rázúdítja a közösségre a poszttömeget, majd lelép és újra visszatér a következő adaggal? Pontosan tudjuk mennyire idegesítő, amikor a nap végén egy követett oldal posztjai egymás után elárasztják a falunkat. Idegesíteni akarjuk követőinket? Nem jó ötlet!
6. Egy vállalat, több elkezdett oldal. Kisebb cégekre jellemző inkább, hogy újra és újra nekifutnak a témának, de olyankor elölről kezdik. Új oldalt hoznak létre, a korábbit meghagyják, nem számolják fel a párhuzamosságot. Lehet, hanyagságból, vagy a korábbi felelős már nincs a cégnél és vitte magával a jelszavakat, ki tudja. (Reméljük nem dühösen távozott, mert akkor egy „saját” oldalon futó lejárató kampánnyal is szembetalálhatjuk magunkat.) Az biztos, hogy ilyen formában a pachwork stílus a Facebook-on nem menő. Mindebből az is levonandó tanulság, hogy mindig több ember legyen az adminja minden oldalnak.
7. Self-like. Szánalmas benyomást tesz, ha egy vállalat saját bejegyzéseit lájkolja. Mit szeretne ezzel kifejezni? Minél több legyen a lájk? Fél, hogy egy lájk sem lesz? Elégedett önmagával? Persze lehet, hogy személyes profillal szeretnék ilyenkor a lájkot, de azt a profilban külön be kell állítani. Bármi legyen is az oka, a self-like ciki.

9. Megtévesztés. Hosszú távon még egyetlen vállalat sem járt jól, ha megtévesztően viselkedett. Az egyik újnak számító fogás, amely sajnos ragadós különösen a szállodaiparban, az eseményeknek álcázott akciók. Ez nem olyan mintha egy barátunk, ismerősünk elhívna egy buliba, aztán ki is fizettetné velünk az egész buli költségét? Ide sorolnánk még a jótékonyságba bújtatott követővásárlást is (ahány lájk annyi csoki a gyerekeknek), bár szerencsére ez az ízléstelen húzás már kikopni látszik.
10. Szépséghibák. Gyakran látni technikai, formai hibákat is, például link beírását, beágyazás helyett, ami elég amatőr megoldás. Nagyon csúnya a címismétlés, amikor a posztolásnál kétszer látszik a cím, hiszen a felület már magától bemásolja. Ha több nyelven kerülnek ki a posztok, felesleges minden rajongónak az összes nyelven megkapnia, elég csak azon, amelyen használja a Facebookot, ez egy egyszerű beállítással megoldható.
Sokan úgy vélik, már önmagában az ciki, ha valaki nincs fent a Facebook-on. Ebben nem értünk maradéktalanul egyet. De úgy gondoljuk, hogy rossz stratégiával, helytelen magatartással, sorozatos ciki viselkedéssel rosszabb fent lenni, mint egyáltalán nem. Nem csak egy kitűnő lehetőséget puskáz el a vállalat, hanem kifejezetten árthat is magának, ráadásul egy fontos csoport körében.